Whistler

13 juni 2013 - Whistler, Canada

Dag 20, 13 juni 2013, Whistler

Gisteravond tijdens het schrijven van de blog werd er opeens op onze deur van de camper geklopt… het was onze buurvrouw en vroeg of we marshmallows op de firepit wilde komen roosteren. Dat wilde we wel, gezellig :-). We hebben kennisgemaakt met de buurvrouw en haar Indiaanse geadopteerde zoon, die lijdt aan een of andere ziekte. Verder heeft ze nog een dochter, ook Indiaans, die ook een ziekte heeft waardoor ze de hele dag door ernstige neuropatische pijnen heeft. Geen enkel medicijn heeft hiervoor en ze gebruikt nu medicinale wiet, dit helpt nog wel het beste. We horen zo’n beetje het hele levensverhaal van de mevrouw aan, ze heeft veel meegemaakt. We kletsen tot ongeveer 23.00 uur en dan vallen onze ogen, bij het warme haardvuur, dicht. We wensen ze een goede nacht en kruipen ons bed in. Stinkend naar de rook natuurlijk, maar dat kan ons niet schelen.

We staan om ongeveer om 8.30 uur op en ontbijten. Onze voorraad begint al aardig op te raken en Nicola eet de laatste yoghurt met cereal op. Dat gaan we zeker missen, dat smaakt zo goed hier! We douchen in het douchegebouw hier dichtbij (even die rooklucht eraf spoelen) :-) en kleden ons om.

Het is héérlijk weer, al lekker warm met een strak heldere blauwe lucht. We besluiten om fietsen te gaan huren, wat naast de receptie kan. De prijzen liegen er niet om hier in Whistler, maar daar moet je niet te veel bij stil staan op je vakantie. Het echtpaar dat de fietsen verhuurd, verteld dat ze ooit een keer in Friesland zijn geweest om te fietsen, erg plat vonden ze het :-). We krijgen verschillende mooie routes om te gaan fietsen en kiezen ‘The Valley Trail’, wat een ronde is langs meren en het oude en nieuwe gedeelte van Whistler. Het is ongeveer 20 km. We komen onderweg ontzettend mooie huizen tegen, als we ooit de loterij winnen…. De fietsroute is erg mooi en goed aangelegd met een asfaltweg. Onderweg komen we erg veel joggers, kanoërs en fietsers tegen, wat een fanatiekelingen! Wij hebben wel moeite om de steile heuveltjes op te komen hier ondanks onze supersonische fietsen met 12 versnellingen. Met een beetje schaamte stappen we dan ook regelmatig even af en lopen puffend met de fiets in de hand de helling op, als er weer eens iemand met gemak voorbij sprint.. mmm, toch maar iets aan de conditie doen thuis! We genieten er wel van, zeker de gedeeltes die bergafwaarts gaan :-). We nemen geregeld een pauze om van het uitzicht te genieten. Via een tip die van de mevrouw van de fietsenverhuur kregen, zijn we gestopt bij de Southside diner, waar we weer lekker geluncht hebben met een burger & fries, met een enorm glas fris erbij (met gratis refill…). Nou, dat hadden we wel verdiend hoor! Dat smaakte weer goed. Nu hadden we weer energie voor de weg terug. We besloten om nog even het centrum van Whistler in te gaan. Daar zijn een heleboel leuke (lees dure) winkels. Het is duidelijk opgezet destijds voor de Olympische Spelen, het ziet er leuk uit en je ziet de geschiedenis er goed in terug. Natuurlijk even een fotootje gemaakt bij de beroemde Olympische Inukshuk. Toen even een terrasje bezocht, want Nicola was hoognodig toe aan zijn shotje cafeïne. Natuurlijk ‘struikelde’ je ook hier zo’n beetje over de Starbucks vestigingen, dus heeft Nicola daar even een capu gedronken. Even lekker bijkomen op het terrasje in de zon, dat was wel welkom na zo’n inspannende fietstocht. Daarna nog even een rondje gelopen door de gezellige winkelstraten. We zien heel toevallig tegenover de Starbucks een bioscoop, misschien een leuk idee voor vanavond. We merken dat het hier duidelijk een stuk drukker is dan we de rest van de vakantie hebben meegemaakt, Whislter is erg populair als begin- of als eindpunt dus. We lopen toevallig naar het beginpunt waar de ‘Peak 2 Peak Gondola’ is, dat lijkt ons wel wat, maar het is al 16.00 uur en de lift sluit om 17.00 uur, dat is helaas tè kort tijd. We zien daar ook de ‘Rocky Mountain Chocolate Factory’ die ik al in de Visitors guide had zien staan. Daar wil ik wel even naar binnen! Het is een winkel vol chocolade, heel verrassend :-). De specialiteit is een appel op een stokje, overgoten met verschillende laagjes chocolade. We mogen allebei even proeven, mmm dat smaakt lekker! Ik kan het niet helpen en móet wat kopen: een grote aardbei gedipt in melkchocolade. Zo ik heb mijn shotje chocola ook weer binnen.

Dan besluiten we weer terug naar de campground te fietsen, want we moeten de fietsen vóór 17.00 uur weer inleveren. We hebben het behoorlijk warm gekregen van het fietsen en Nicola voelt zijn bovenbeenspieren goed. We hadden al besloten om naar de Scandinave Spa te gaan, wat dus erg goed uit komt in dit geval. We gaan met de RV, want het is nèt te ver lopen voor onze arme beentjes :-) bovendien gaan we daarna direct door naar de bios. Op de parkeerplaats ruik je de eucalyptus al. We moeten nog een klein stukje lopen over een pad door het bos en komen aan bij een mooi gebouw. We kopen een toegangsticket (even slikken van de prijzen, maar we zijn op vakantie) en ondertekenen een papier dat we ons zullen houden aan de regels van de spa, dat betekent stil zijn…. Dat wordt moeilijk voor ons :-). We kleden ons om en gaan naar buiten (gelukkig is het lekker weer), waar verschillende warmte en koude baden zijn en een stoombad en sauna. Er is een cirkel van warm-koud-relax aanbevolen. Dat proberen we dan ook even uit. Eerst 15 minuten in een warm bad van 38 graden opwarmen, dat was heerlijk. Daarna afkoelen in het ‘Nordic bad’ van 21 graden, dat was even wat minder. Ik kon de 5 minuten niet volhouden. Daarna relaxen, je had keuze uit verschillende dingen; solarium met tijdschriften, ‘bearchairs’ rond een vuurtje of gewoon bij een zwembad chillen. Nicola ging lekker relaxen bij het vuurtje en ik ging het stoombad in. Zo dat was even warm! Dat hou je niet lang vol. We zijn tot 19.00 uur daar gebleven en waren hierna totally relaxt! Toen met de RV naar de parkeerplaats achter het centrum van Whistler, het is wel allemaal erg goed geregeld hier qua faciliteiten. Want we wilde dan toch eindelijk, als laatste kans, naar een bios hier in Canada zoals wij als traditie hebben. We liepen naar binnen, het was aardig druk. Gelukkig hadden ze nog kaartjes en we wilde graag ‘Hangover Part 3’ kijken. We bestelde er ook nog een ‘partnerdeal’ popcorn en softdrink bij. Dat bleek een gigantische popcornzak en ongeveer een literbeker cola te zijn! Dat was dus ons avondeten aangezien we nog aardig vol zaten van de stevige lunch. Er zijn in totaal 8 zalen. We liepen naar zaal 3, dat was een gewone bios qua aantal stoelen, maar het scherm was wel lekker groot. De stoelen waren ruim, zaten lekker, veel beenruimte èn een bekerhouder. De film was weer hilarisch, we lachen weer voluit, vooral om het laatste stuk!

Na de film waren we toch wel erg moe van de inspannende en ontspannende dag :-). We rijden weer terug naar de campground en Nicola rijdt de RV als een pro in het donker achteruit terug op zijn plek, dat doe ik hem niet na! Tijd voor bed, welterusten.

Groetjes Jennifer & Nicola.

1. Charlotte Winde:
    15 juni 2013
    Haha, deed die rooklucht jullie niet een klein beetje aan thuis denken? ;)
  2. Nicola Gutierrez:
    15 juni 2013
    haha, nu wel Charlot... thanks! :-)