Venetië > Porec

29 mei 2015 - Porec, Kroatië

Daar zijn we weer, met een kort verhaaltje over onze reis.

Het vertrek uit Venetië ging vele malen soepeler dan de aankomst. Hoewel het parkeer debacle jullie gespaard is gebleven, kan ik toch wel met enige zekerheid vermelden dat het op deze manier (de soepele manier) vele malen leuker is dan de andere manier. 's Ochtends een telefoontje naar de parkeergarage. "Pronto". Yes, hello this is Nicola Gutierrez, do you speak English? "A lietle biete". Oke, dat belooft wat. We have the Golf parked at your place, and would like a pickup from Venice please? "Yes, what time?" Uhm, 09:00 o'clock? "No, not possible 11:00 hours." Dikke echt niet hè, straks zijn we pas om 16:00 uur in Porec, dat gaat ons niet gebeuren. Can't you make that any earlier? "Yes, 09:30 hours". Argh, waarom zeg je dat dan niet gelijk, met je spaghetti hoofd!! Yes, 09:30 hours would be fine as well, thank you.

Even later, en heel wat zweetdruppeltjes later (20 minuten lopen met je koffers door de drukke straten van Venetië, bruggetje op en af, gaat je niet in de koude kleren zitten, dat is gewoon keihard werken) zaten we keurig volgens ons oude schema op de afgesproken plek op de Piazza Roma. Even een half uurtje bijkomen en mensen kijken. Dat is iets wat je hier voortreffelijk kan doen namelijk, gewoon zitten en kijken. Zou hij wel op tijd komen, die gast met het busje voor onze transfer? Tja, je hoort wel eens van die verhalen en dan bouw je als Italië wel een bepaalde reputatie op. Maar, niets is minder waar. Precies om 09:30 uur kwam het Marco Polo busje aan. Wat een timing zeg, die heeft om de hoek staan wachten, dat kan haast niet anders!

Spullen inladen, volgens mij moet dit wel goed komen. Inmiddels 6 personen in de bus, nog plek voor 2. De man blijft nog even staan en belt met HQ. Oh, nog 5 minuten, er komt blijkbaar nog een stel aan. Prima, dan wachten wij hier wel (echt een andere keus is er niet). Het stel blijkt een trio te zijn, drie dames duidelijk van verschillende generaties komen aan met 3 koffers en handbagage.. zal het nog passen? Ach ja joh, met enig creatief prop- en duwwerk past het allemaal makkelijk. Inschuiven op de midden bank, waar er 3 horen zitten er nu 4. Kan allemaal prima. Ongeveer om 10:00 uur arriveren bij de parkeergarage. Aftikken en door. Kosten voor 4 dagen inclusief transfer €45,-. Even voor de vergelijking, 1 dag parkeren in de garage van Pizza Roma (in Venetië zelf dus) kost je €35,-. We hebben nog steeds geen hoofdprijs in de loterij gewonnen, dus doen we het maar zo. Het autootje was nog heel, geen deuken of krassen... YESS, we kunnen weer ademen :-)

Nadat we de spullen weer gereed hebben voor een stukje touren, stellen we de navigatie in en zetten we koers richting Porec Kroatië. Hoever is het rijden? 243km vanaf hier. Oh? Dat is niet zo veel, vergeleken met de afstanden van afgelopen keren. Tja, maar we moeten nog door Slovenië, en dat is voor een groot deel binnen door. Achja, we gaan het zien. Navi geeft aan dat we er om 13:30 uur zijn. (Yeah right).

We hebben snelweg tot aan Trieste (dat ligt aan de grens met Slovenië). Vlak voor Slovenië besluiten we een stop te maken, even een koffie & broodje break. Voor Slovenië heb je ook een vignet nodig, en die kan je alleen aan de grens kopen (volgens de geleerden bij de ANWB). Dus dat zouden we dan maar doen, tot we een stel zo'n vignet zagen kopen bij dezelfde plek waar wij zojuist de koffie en broodjes hebben gekocht. Briljant toch, gelijk maar doen dan zijn we ervan af.

De tocht aan zich gaat voorspoedig. We zijn nog in Italië, het is 11:30 uur.. de lunch zit erin en we kunnen er tegen aan. Nog minder dan 120km? En we moeten Slovenië nog door, en nog een stuk door Kroatië... klopt dat wel? Het blijkt natuurlijk te kloppen, we waren in een poep en en zucht door Slovenië. Ohja, BAM voor het eerst in Slovenië... En voor we het wisten waren we bij de grens met Kroatië waar een streng kijkende blondine de paspoort controle deed. We mochten natuurlijk in eens door rijden, gelukkig maar. BAM voor het eerst in Kroatië! En wauw, dat allemaal met ons Golfje, wat doet ie het toch goed.

Bleek de navi het toch bij het juiste eind te hebben, om 13:35 waren we bij het hotel. Geen fratsen, geen debacle, gewoon goed navigatiewerk.

Het hotel hier in Porec is geweldig, maar echt massa. We hebben gemerkt, we houden niet zo van massa. We houden meer van rustige kleinere hotelletjes, of kleinere appartementjes / B&B's... je weet wel. Maar, die hebben weer niet 2 grote kookeilanden en 10 meter aan toetjes bij het avond buffet. Man-man-man wat een eten allemaal. Echt schandalig eigenlijk... wat ook schandalig is, dat je klaar bent met eten, toetje hebt gehaald. Nog eens terug gaat voor 2e ronde toetjes, maar dan gewoon terug komt met frietjes!!! (Ahum JENNIFER!!).

Al met al, we hebben het goed naar ons zin hier, ondanks de massa vermaken we ons prima! Mooi en goed hotel, echt van alle gemakken voorzien. Zelfs een Spa/Wellness, fitness, een stuk of 4 verschillende zwembaden en uitzicht op de Adriatische Zee. Echt, prachtig.

Tot de volgende blog... hopelijk weer net zo kort als deze :-)

Greetz en liefs,

J&N

1. Andrea:
    29 mei 2015
    BAM... Wat een leuK verbal! En jullie autootje is upgraded naar auto! Geweldig! Echt heel vervelend dat de mail het niet doet ;-))
    Groetjes,
    Andrea
  2. Patricia:
    29 mei 2015
    Jullie worden ... van al die eten!! Nou tja, vakantie mag, daarna even op dieet !.
    Mooi verhaal, ik leef het helemaal mee. Hier alles goed, en dank voor de bonbons!