Porec & Premantura

2 juni 2015 - Beli, Kroatië

Zo, het is weer even geleden dat ik wat geschreven heb. Heeft met een paar dingen te maken, gebrek aan 'zin', en andere prioriteiten (voornamelijk bekaf zijn na een dag van activiteiten). Maar we gaan de boel even inhalen! Even wat statistieken: temperaturen tussen de 26 en 30 graden (best warm voor de maand), aantal ijsjes gegeten: 10+ (tel kwijt geraakt), afgelegde kilometers: +/- 1740km (gebaseerd op de gereden afstanden tussen bestemmingen, niet de uitstapjes die we hier lokaal doen).

Porec was leuk, en omdat het zo dicht bij de noordelijke grens ligt is het een aantrekkelijke plek voor Duitsers en Italianen. Dat zijn dan ook de meeste toeristen die je hier zal tegenkomen. Het toerisme is dan ook afgestemd op deze 2 landen, je merkt het aan het eten en de talen waarin de menu's zijn beschreven en de talen waarin je als eerste wordt aangesproken. "Dobar dan", "guten tag", "bon giorno" zijn de groeten die je als eerste hoort. Als je dan in het Engels over gaat is het soms even paniek, maar meestal gaat het goed (en anders maar in het Duits, dat kan ook wel). In Porec hebben we cross-karten gedaan, in een 2-zitter (Jen wilde niet zelf rijden). Dit wilde ik al een tijdje doen, in zo'n buggy rond crossen over een onverhard circuit. Na 10 minuten scheuren, en Jennifer gillend naast me, had ik er wel genoeg van. Behoorlijk zwaar sturen, en een suizende rechter oor was het gevolg. Jawel, het is niet zonder risico... Er was daar ook nog de mogelijkheid om 'normaal' te karten, en een excursie te doen met een 4x4 jeep. Iets te veel van het goede, dus alleen maar dat cross-karten. Ik vond het een leuke ervaring! (Jennifer achteraf ook wel... )

De tweede dag in Porec hebben we een wandeling gemaakt door het stadscentrum van  Porec. Echt een bijzonder klein stadje, met heel veel kenmerken die we in Venetië ook zijn tegen gekomen (architectuur gezien, manier van bouwen, lay-out van de straten). Weer die byzantijnse stijl, echt leuk om te zien - ik kan het wel waarderen. Doet me een beetje denken aan Game of Thrones. We hebben ook nog een excursie gemaakt in zo'n boot met een 'submarine' gedeelte. De onderkant van de boot is van glas, zodat je de visjes kan bekijken. Erg leuke tour, en onze gids was een echte mafkees. Tijdens de tour draaide we om een bepaalde plek waar ze de vissen voeren. Ze weten dit, en de komen er ook op af. Vissen genoeg gezien dus. Na een rondje schrokken we even, in het water bleek een echte monkeyfish te zijn... het was onze gids die in het water gesprongen was! Echt een leuke gast, een Kroatische surfer dude, zo kan je hem het beste omschrijven.

De laatste dag Porec was de uitcheck dag. Dat moest voor 10:00 uur gebeuren. Goh, met een bittere nasmaak verlaten we het hotel. Na 30 minuten in de rij te hebben gestaan, waren we dan eindelijk aan de beurt. Wat een budzooi zeg. Het was een 7,5... nu nog maar een magere 6 - ik ben er (nog steeds) klaar mee. Nadat we uitgecheckt waren, zetten we koers voor Premantura dat tegen het nationaal park Kamenjak ligt. We hebben daar een B&B, wat kleinschaliger (meer ons ding). We besluiten de navigatie in te stellen op "snelwegen vermijden" (mental note to self: niet vergeten terug te zetten op te terugweg...) zodat we kunnen genieten van de omgeving en de kleine karakteristieke dorpjes die je hier vaak tegen komt. Fantastische wegen, van die prachtige bochtige wegen. Jennifer zegt op een gegeven moment, we kunnen zo in een aflevering van Top-Gear zitten, een Golf aan het testen.

Onze eerste stop onderweg naar Premantura zou 'Rovinj' zijn. Maarrrrr, we krijgen een verrassing voor onze kiezen. Juist vandaag, de dag dat wij daar naar toe gaan, is er een groots evenement in Rovinj. Namelijk de Red-Bull Air race. Een evenement waar stuntpiloten in hun vliegtuigjes de meest maffe capriolen uithalen. Leuk toch? Nou, niet als je hier niet voor komt, en je nergens meer je auto kwijt kan omdat alles is afgezet voor dit evenement. Tja... dan maar door. We zijn nog wel even door Rovinj gereden, maar we hebben het stadje niet kunnen ontdekken te voet. Ah, nu moeten we nog een keertje terug komen naar Kroatië... nee hè! :-)

Tegen 13:30 uur komen we aan bij Premantura. Het is een piepklein dorpje in een heuvelachtige omgeving met stijle weggetjes, veel eenrichtingsverkeer, smalle straatjes, je kent het wel. Echt een mooie plek, en heel anders dan Porec. Minder massa, gelukkig. Het adres van onze B&B kon de navi niet vinden. Jammer, maar dan moet het maar op de ouderwetse manier. Er naar toe, en zoeken.. echt lang zoeken was het niet. We reden op een weg, stonden even stil op een plekje om ons te oriënteren, en plots zie ik voor ons een bord met de naam van onze B&B, althans, de straatnaam. BAM, zo makkelijk gaat dat! Achteraf is het pas echt knap als je het niet zou kunnen vinden, het dorp hier telt misschien 10 tot 15 straten....

We worden echt super hartelijk ontvangen door onze gastheer. Na het inchecken laat hij ons de B&B zien (de faciliteiten: ontbijtplek, jacuzzi/bar, en de fietsen die eventueel kunnen huren) en daarna ons door naar appartementje, klein maar functioneel en groot genoeg voor de 2 overnachtingen die we hier hebben. Daarna helpt hij ons nog met de koffers/tassen. Hij is goed bezig!

Goh, 14:00 uur en we zijn er al... dat ging sneller dan verwacht. Logisch, we hebben Rovinj niet kunnen zien, anders waren we er 2 a 3 uur later. Dan maar de omgeving verkennen. We besluiten naar een ranch te gaan - Jennifer heeft een foldertje gevonden bij de balie van onze B&B. Op naar Medulin, een dorpje aan de overkant van de baai, ongeveer 15km rijden. Onderweg stoppen we nog bij een supermarkt, even wat boodschappen halen (hier zijn sommige open op zondag). Eenmaal bij de ranch blijkt dat ze ook ATV's hebben (quad's). Ze hebben ook quad's Nic... Ja schatje. "Zullen we op quad's rijden?"... Ja dat kan ook. Jen wil graag een ritje maken op de paarden, maar het zijn uiteindelijk toch de quad's geworden... en leuk dat ze het vond! Voor haar de eerste keer, voor mij de eerste keer met een quad de openbare weg/natuur in. Echt de natuur niet in uiteraard,maar wel onverharde paden, en nog een aantal keren de weg kwijt geraakt. De gids raakte even de kluts kwijt, omdat de standaard route was afgesloten wegens weg werkzaamheden. Ach, het maakte ons niet zo uit. Lekker scheuren met die dingen... De route was prachtig, langs het water, en onverharde paden door mooie gebieden. Mooi, maar wel stoffig, ik kreeg een behoorlijke snotneus van. Als je maar schik hebt :-)

Avond eten bij Premantura, waar we een aantal gerechten zagen die we kennen uit Boro (je weet wel, de Balkan grill restaurant uit Utrecht). Dat leek ons wel leuk, dus maar gedaan. Avond eten kan hier lekker en goedkoop. Hoofdgerecht en drinken (vaak al genoeg) is bij elkaar zo'n €25,- met z'n tweetjes. Meestal doen we dat zo, koffie kan in het appartement, en een toetje... tja als toetje doe je een ijsje natuurlijk. Heerlijk hier, vers en smakelijk ijs... god-de-lijk.

Premantura bevalt ons wel. De volgende dag op de mountainbikes fietsend door Kamenjak. Zal er morgen meer over vertellen :-)