Whale watching

26 mei 2013 - Vancouver, Canada

Daar zijn we weer! Vandaag zijn we al vroeg uit de veren, om 06:00 uur lokale tijd. Jen was al een paar uur wakker. Zal wel de jetlag zijn ofzo? Even ontbijtje om de hoek gehaald. Een vette croissant (letterlijk) en een blueberry oatmeal muffin, erg lekker allemaal. Toen maar even een stukkie lopen, even verkennen waar we precies moeten zijn om 09:30 uur, want dan is de pickup van de whale watching excursie. We kunnen eigenlijk niet wachten, maar het zal wel moeten. Terug naar het hotel, nog even wat tv kijken, en internetten - wat blijkbaar minder langzaam is als iedereen nog slaapt.

Hop naar de pickup - een aardig oud aziatisch mannetje die ons over van alles en nog wat verteld over Vancouver, en over de mensen daar. Ik zal niet alles opnoemen wat ie verteld heeft, anders zit ik hier over een uur nog te typen. Hij wist in ieder geval veel, en wist het leuk te vertellen. Eenmaal aangekomen bij de vertek locatie (ongeveer 30 minuten rijden vanaf ons hotel), moesten we even afrekenen - dat ging vlekkeloos natuurlijk, ahum.. - en daarna richting de boot. Onderweg naar de boot konden we vers gevangen zee egel, zalm en nog wat andere vis soorten kopen. Het rook er heel erg.. ehm, 'fishy'.

Ons bootje, voorzien van een eigen variant van kapitein Haddock en een super aardige gastvrouw Tammy, was groot genoeg voor ongeveer 40 á 50 personen. Er was een overdekt gedeelte en een bovendek waar je net iets verder kon zien. Eenmaal vertrokken kwamen we langs zeeleeuwen en een zeearend. Imposante dieren die je maar beter van een afstandje kan bekijken... Toen open water in, de Georgia Straight was rustig vandaag, weinig golven dus weinig actie op de boot... jammer, maar helaas. De tocht voer richting de Canadian Islands, tussen de eilanden door - een bekende plek voor rond trekkende orca's. Tammy legde uit dat Orca's per dag zo'n 100km afleggen om aan hun voedsel te komen. In deze periode is er meer zalm aan de west kant van Vancouver Island, jammer.. daar komt onze tour niet, vandaag geen orca's. De tour gaat verder, nog steeds tussen de eilanden weer richting het noorden... kapitein Haddock heeft contact met andere whale watch boten en we hebben geluk! Er zijn 2 bultrug walvissen gespot in de Georgia Straight... we varen erop af. Eenmaal daar zijn er nog 2 andere boten die de 'hump backs' aan het bekijken zijn.. we dobberen, en volgen ze. Er wordt gefilmt en veel foto's gemaakt. Er zijn weinig kansen, omdat ze maar even boven komen voor lucht. Toch blijven we  ze volgen... dat duurt ongeveer een uur. Jeetje een uur, het lijkt nog geen 5 minuten! Een mooie ervaring rijker zullen we maar zeggen... zeker de moeite waard voor ons.

Ohja, Jen en ik proberen een traditie in stand te houden: naar de bios als je op je vakantie bestemming bent. In Spanje en Thailand is het gelukt, in Finland is het niet gelukt, maarja het dorpje was zo klein dat we van geluk moeten spreken dat er uberhaupt een supermarkt was, laat staan een bios. Maar nu we hier in Vancouver zijn... we hebben nog geen bios gezien hier!? Apart toch? Wel walvissen vinden, en geen bios... misschien morgen na het fietsen, dat het dan wel lukt... wordt vervolgd!