Surat Thani - Monkey Training School 2

23 september 2014 - Surat Thani, Thailand

Blegh, wakker geworden van de jeuk. We zitten onder de muggenbulten van de afgelopen dagen. Niks lijkt te helpen tegen die fuck-muggen. Als we dan een nadeel mogen benoemen van Thailand zal dat het zijn. Maar goed, aangezien we bijna terug gaan zal het binnen kort afgelopen zijn met die rot beesten (ik ben er in ieder geval goed klaar mee). Door met de orde van de dag, we krijgen een demonstratie van Somyai!!

Eerst even ontbijten... we krijgen weer tosti's en yoghurt. Echt variatie is het niet, maar hij bedoeld het goed natuurlijk. Om 10 uur krijgen we de demonstratie van Yai. Dus na het ontbijt hebben we nog een paar uurtjes de tijd. We besluiten die door te brengen bij onze vriendjes in het apenverblijf. We spelen met ze, of beter gezegd de apen spelen met ons. Arjan vertelde dat het goed is dat mensen bij ze komen, zo raken ze gewend aan mensen en kunnen ze de training sneller voltooien. Overigens worden deze apen opgeleid tot kokosnoot plukkers t.b.v. de palmolie industrie en de kokosnoot business. Nu kan je denken, dat is toch zielig? Dat klopt, maar je zal straks lezen dat het niet zo slecht is wat hier gebeurt.

Tijd voor de demonstratie. De vader van Yai, die helaas 10 jaar geleden is overleden, was nog maar een jonge jongen toen hij voor het eerst zag hoe apen gebruikt werden om kokosnoten te plukken. Hij zag ook hoe de apen 'getraind' werden door de eigenaren van de palmplantages. Dat ging met straf en slag, hij vond dat uiteraard niet juist. Hij was van mening dat als wij dan toch de apen gebruiken voor onze handel, moeten wij de apen juist belonen en niet straffen. Volledig gebaseerd op theorie heeft hij een manier ontwikkeld hoe hij een aap zou kunnen trainen, zonder te straffen of pijn te doen. De theorie blijkt goed te werken, mede omdat hij een bijzondere feeling heeft met de apen. Zo kwamen boeren uit de regio via-via bij hem terecht, ze wilden zien hoe hij dat deed. Op een gegeven moment kwamen er zoveel mensen kijken dat hij besloot daar geld voor te vragen. Dat resulteerde uiteindelijk in de eerste Monkey Training School. Somyai, zijn dochter krijgt dit alles van kleins af aan mee en runt sinds het overlijden van haar vader de Monkey School.

Ze laat ons zien: "Monkey A-B-C". Het is leuk om te zien dat Somyai eigenlijk een stille vrouw is, maar met de demonstratie is het een andere vrouw. Ze vertelt alles met veel passie en enthousiasme. Ze haalt 3 apen uit het verblijf, een jong aapje, een 'tiener' aapje, en een volwassen aap. Om te mogen werken als kokosplukker moet de aap volwassen zijn. Alleen dan is een aap sterk genoeg om goed te kunnen doen wat de mensen van hem vragen. De training start ook al een aap jong is. Het begint eerst met gewenning, de aap moet eerst het vertrouwen krijgen. De trainer gebruikt een kokosnoot die vast zit in een houten frame. Een stalen pin door de kokosnoot zorgt ervoor dat de trainer aan de kokosnoot kan draaien. Tijdens het draaien zegt de trainer lieve woordjes tegen de aap. In het begin zal de aap er niks van willen hebben, maar na verloop van tijd (4 tot 6 weken) zal de aap dichterbij komen en tegen die tijd kan de aap bijna door naar fase 2 van de training. De 2de fase laat Somyai zien met de 'tiener' aap. Die is iets verder in de training, en Somyai gaat samen met de aap zitten. Ze pakt de armen beet van de aap, en laat de aap de kokosnoot rond draaien. Ook hier weer lieve woordjes tijdens de handelingen. De derde fase in de training, de aap krijgt les in hoe een kokosnoot los te maken. Een simulatie van het echte werk, zonder een palmboom in te klimmen. Daarbij krijgt de aap tijdens de training alleen maar rijpe kokosnoten in z'n handen. Hij zal dus nooit een onrijpe kokosnoot pakken, daar is hij niet in geïnteresseerd. Weer terug naar de derde stap in de training, een simulatie van het echte werk. Somyai heeft een aantal kokosnoten opgehangen aan een houten frame, die moet de aap loskrijgen. Hij klimt in het frame, en draait de kokosnoten los. Het losdraaien van de kokosnoot heeft hij tijdens zijn eerste 2 fases natuurlijk geleerd. Als een kokosnoot te vast zit, leert hij ook in de derde fase dat hij zijn handen en voeten moet gebruiken. Een aap zit altijd aan een touw vast en omdat hij zichzelf kan verwikkelen boven in een palmboom, moet hij zichzelf kunnen bevrijden als dat gebeurt. Dus, de aap leert knopen los te maken! Hiervoor gebruiken ze palmblad (wat uit een boom is gevallen) dat doen ze gewoon op de grond. Somyai laat zien, eerst met een makkelijke knoop, een paar keer om het palmblad heen gewikkeld. Dat blijkt een koud kunstje voor de aap. Hij tilt, zonder al te veel te denken, een paar keer het blad op en kruipt er onderdoor. Dit herhaald hij tot hij vrij is. Volgende stap is iets ingewikkelder, ze legt een paar knopen waardoor de aap door het touw moet en ze moet onder het blad door. Je voelt hem al aankomen, zonder moeite lukt het hem om deze op te lossen. Volgende stap, er staat een bamboe struik waar het touw een aantal keren door heen wordt gehaald. Wederom lost de aap de knoop op door spectaculair tussen de bamboestelen te klimmen. Echt mooi om te zien hoe slim hij is. We mogen hem testen, door zelf een knoop te leggen aan onze voeten met een touw. Beide gevallen blijken geen uitdaging voor hem.. het is duidelijk dat we met een meester in het ontknopen te maken hebben. Apen moeten natuurlijk van en naar plantages vervoerd worden, dus ze leren hoe ze veilig achterop de scooter moeten zitten. Uiteraard volgt een demonstratie, en we mogen zelf ook een rondje rijden op de scooter met de slimme aap achterop. Een leuke ervaring rijker.

Ik twijfel zelf nog of ik het idee goed keur dat apen kokosnoten plukken voor mensen. Waar ik niet over twijfel is de manier hoe ze hier de apen trainen om het te doen. Het gaat op een respect- en liefdevolle manier naar de apen. Dieren doen wel vaker werk voor mensen, denk aan een paard of knol die land omploegt voor een boer. In andere landen gebruikt men koeien voor het omploegen. Kamelen worden gebruikt in het midden oosten om spullen te vervoeren in gebieden waar vrachtwagens niet kunnen komen. Zo zijn er talloze voorbeelden hoe wij dieren gebruiken. Als we dan toch dieren gebruiken om voor ons te werken, laat het dan op deze manier zijn. Liefdevol met beloning en respect naar de dieren. Dat vind ik een mooi streven, en een mooie afsluiter van deze blog.

Tot de volgende maar weer!

PS. Vanavond vertrekken we naar Bangkok met de nachttrein, het is echt aftellen nu….