Oh-oh Osoyoos...

30 mei 2013 - Osoyoos, Canada

Na een rustige nacht werden we pas om 8.00 uur wakker! Wat een rust hier. Het uitzicht is prachtig over het meer en nu de zon voluit schijnt is het al lekker warm buiten.

We ontbijten met cereal en yoghurt, dat smaakt goed. Daarna besloten we om te gaan douchen in het douchegebouw wat dichtbij is. Het zijn ruime schone douches. Om warm water te krijgen moet je een ‘Loonie’ (1 dollar munt, vernoemd naar de vogel die erop staat afgebeeld) per 5 minuten in een automaat doen. Gelukkig had ik er nog een paar in mijn portemonnee. Het weer zit mee vandaag, het is zelfs warm met de zon, tijd voor korte mouwen, misschien worden we wel een beetje bruin :-).

Hierna eerst even tanken en meteen langs het visitor centre om info te vragen. We werden geholpen door een aardige vrouw, die ons meteen een handvol folders gaf voor de omgeving en de plaatsen waar we nog naartoe gaan. Ze vroeg wat we nog in Osoyoos wilde gaan doen en bood ons meteen korting aan voor het Cultural Centre. Heel fijn :-), meteen kaartjes gekocht. De mevrouw vroeg waar wij vandaag kwamen en reageerde enthousiast toen ze hoorde dat we uit Holland kwamen. ‘Amsterdam yes? No Utrecht. Oh is that near Amsterdam? Ehm, sure :-).

Toen door naar het Nk’Mip Desert Cultural Centre. We hebben nog even geluncht in de camper op de parkeerplaats van het Cultural Centre. Toch handig om alles bij de hand te hebben, zo verliezen we geen tijd. Het is een erg leuk opgezet centrum dat de geschiedenis van de First Nation People verteld en illustreerd met mooie tekeningen en kunstwerken in de vorm van silhouetten.

Binnen hebben we originele kleding van de First Nation People bekeken en 2 films die verteld over de oude verhalen en de ‘spirits’. Buiten hebben we verschillende dingen bekeken met interessante informatiebordjes. Er zijn mooie tipi’s en winterverblijven nagebouwd, we kijken onze ogen uit! Het viel ons meteen op dat er veel waarschuwingsbordjes staan; ‘Be alert, watch for rattlesnakes!’. Ehm, dan loop je toch even wat voorzichtiger rond op een gravelpad met allerlei stuikjes aan weerszijde waar ze zich mooi in kunnen verstoppen…. En ja hoor, even later loopt er een medewerker langs ons heen met een slang, net van de weg gehaald. Geen ratelslang gelukkig, deze was niet giftig. De medewerkers lopen regelmatig een ronde om dit te controleren. De rest van de weg hebben we geen slangen meer gezien, ppfff. Wel hebben we een kolibrie gezien, die te snel was om vast te leggen helaas :-(. Meerdere mooie vogeltjes en een roofvogel waar we dan naam (weer) niet van weten, Andy? (zie de foto…).

Eenmaal terug bij het hoofdgebouw hebben we een Gopher slang en een ratelslang achter glas bekeken, dat is een stuk fijner! Vooral die ratelslang is een indrukwekkend beest, iieeee… We vonden het een erg leuke ervaring, wat we niet hadden willen missen!

We zijn hierna nog even het centrum ingegaan omdat we dringend een deurmat nodig hadden, je loopt zoveel zand naar binnen in de camper. We zijn goed geslaagd met een deurmat, ‘electric bugzapper’ en theedoeken om de afwas mee af te drogen (dat deden we namelijk met onze eigen handdoeken :-)). Het centrum is typisch ‘American’ een lange brede straat met aan weerszijde winkel en daarvoor parkeerplaatsen waar men schuin in moet parkeren. We wanen ons zo een beetje in het ‘wilde westen’.

Klaar voor de rit, de Garmin ingesteld op het plaatsje Kelowna. Dit ligt ongeveer 145km verderop. De rit duurde 2 uur. Het was helaas niet zo’n mooie rit als gister. We volgde grotendeels de weg langs Okanagan Lake, wat huge is! We hebben onderweg verschillende keren roofvogels hoog in lucht zien rondzweven, erg mooi. Maar de rest van de rit ging door een lang recht stuk bewoond gebied afgewisseld met industrie waar we vaak moesten stoppen voor de verkeerslichten, met zelfs nog een klein stukje file hadden voor de brug! We hebben de campground weer in een keer gevonden (met dank aan de Garmin) en melden ons bij de receptie. Welcome to Holiday Park, how may I help you? Wederom een aardige mevrouw heeft ons geholpen. We komen ondertussen tot de conclusie dat er alleen maar aardige en hulpvaardige mensen wonen in Canada!

Ze zag onze RV met grote reclame afbeeldingen van Cruise Canada aan alle kanten, en gaf ons meteen korting op het verblijf. Ons verhuurbedrijf blijkt aangesloten te zijn aan the RV Rental Association of Canada, waardoor we op bepaalde campgrounds automatisch korting krijgen :-). Any kids?  Vraagt de dame. Nope, it’s just us – no pets either. De dame lacht, I’ll put you in space 605. There’s no kids there, only adults. Zo fijn als mensen meedenken :-).

De campground is niet zo mooi als de voorgaande twee, maar heeft wel veel inbegrepen faciliteiten; een zwembad,  hot-tub en internet. Onze plek bestaat uit een betonnen ondergrond met een -picknicktafel. De zon schijnt nog steeds…. we kijken elkaar aan en denken hetzelfde: BBQ-EN!

Alsof we dit al veel vaker hebben, leggen we het zeil op de picknicktafel, bbq erop en kan Nicola voor het eerst de gasbarbecue uitproberen :-). Het verloopt allemaal soepel, we hadden alles in voorraad. Even een salade gemaakt, sausen op tafel en worstjes op het vuur, ready to go. Life is good…

We hebben nog steeds een beetje moeite met de hook-up van het water, de meegeleverde waterslag lekt meer water dan dat er in de camper terecht komt…. Toch maar weer de hulp van een campingmedewerker gevraagd, deze kwam tot de conclusie dat de aansluiting van de slang kapot is en de slang vervangen moet worden. Hij adviseerde om morgenochtend te bellen met het verhuurbedrijf om goedkeuring hiervoor te krijgen, zodat we met het bonnetje het geld terug krijgen. Ondertussen mogen we een slang van securityguy gebruiken. We bedanken hem vriendelijk voor alle moeite, en zoals altijd antwoorden ze terug met: ‘No trouble at all, you’re welcome’.

We lopen nog een klein rondje over de campground en komen weer mooie RV’s tegen in de vorm van bussen, sommige hebben meerdere slide-out’s. Andere zijn opleggers en kunnen afgekoppeld worden van de gigantische auto met dubbele achteras. Dan valt onze RV een beetje in het niets, maar voor ons is dit al geweldig.

Er rennen weer Californische kwartels rond (a.k.a. zwartkuif renvogel), wat een grappige beestjes. Ze kunnen beter rennen dan vliegen. Als ze dan vliegen, lijken ze heel hard te moeten flapperen met die vleugeltjes om hoogte te maken. Het ziet er in beide gevallen erg komisch uit.

Als ik ondertussen de blog aan het bijwerken ben wordt het alweer donker. Tijd om nog even een aflevering van ´Breaking Bad´ te gaan kijken, waar we gister aan zijn begonnen maar al helemaal fan van zijn.

We willen iedereen nog even bedanken voor de leuke reacties we vinden het erg leuk om te weten dat jullie ons volgen.

Tot de volgende post!