Oh deer, a bear!

29 mei 2013 - Osoyoos, Canada

De eerste nacht is goed bevallen in de camper, we zijn een paar keer wakker geworden door vogelgeluiden en de treinen die in de verte voorbij kwamen en toeteren om het wildlife te waarschuwen. We hebben uitgeslapen tot 7.30 uur!

Na een lekker ontbijt heb ik voor het eerst gedoucht in de camper, erg krapjes voor ons lange mensen, maar als het ècht moet kan het best. We kunnen ook gebruik maken van de douches op de campgrounds tegen betaling, dat is misschien een goede afwisseling als we even uitgebreid willen douchen en haren wassen.

Hierna een rondje over de campground gelopen en even WIFI aangevraagd bij de receptie, aangezien we jullie natuurlijk wel op de hoogte willen houden. De verbinding was lekker snel, het was namelijk erg rustig op de camping. Zó, de blog gepost en toen was het alweer 11.00! Time flies...

We hebben de gas-bbq opgehaald bij onze Duitse buren, die gaan nu weer terug naar huis. Hopelijk wordt het snel lekker (droog) weer, dan kunnen we hem gaan gebruiken :-).

Toen reden we richting het centrum(pje) van Hope en hebben we nog de laatste boodschappen kunnen kopen bij een lokale supermarket. We zijn in het speciaal erg blij met ons koffiefilterje, want Nicola moest erg inproviseren om een kopje koffie te zetten aangezien er geen koffieapparaat aanwezig is. Even McGyver spelen is leuk, maar een aluminiumbakje met een gaatje erin werkt niet zo goed als een echte koffiefilterhouder.

Na een lunch in de camper, waren we er helemaal klaar voor om weer de highway op te gaan, richting Osoyoos. Toen we net Hope wilde uitrijden viel ons oog op een bakkerij die 'Dutchie's' heet. Ik had al in de reisgidsen gelezen dat er een Nederlandse bakker in Hope was, maar het is toch toevallig dat we hier langs rijden.  Dan maar meteen even naar binnen. We hebben hier lekker brood gekocht voor een paar dagen. Het brood in de supermarket was ook wel lekker, maar dat staat stijf van de conserveringsmiddelen en zout.

Toen uiteindelijk de higkway 3 op richting Osoyoos, ongeveer 250km rijden, en dat is zo'n 4 uur rijden met de camper! De rit voelde niet zo lang aan, aangezien de omgeving, het uitzicht en de 'entertainment' (over de entertainment komen we nog terug..) voldoende afwisselend waren. De uitzichten zijn geweldig; gigantisch hoge bergen met wolken en af en toe wat sneeuw en een warterval, rivieren met snelle stomingen, verschillende bomen met mooie kleuren en voor mij erg leuk om quarter horses (western paarden) te zien in de wei.

Ter hoogte van Manning Provincial Park zagen we langs de weg een hert staan. Gelukkig had ik de camera in mijn hand en heb hem kunnen filmen. Even wat later stonden opeens een auto en een camper langs de weg. Nicola reageerde snel om er meteen achteraan te sluiten, aangezien we in onze voorbereiding hadden gelezen dat als mensen stil staan naast de weg ze meestal wildlife aan het spotten zijn... en ja hoor, onze eerste zwarte beer!!! Deze staat lekker relaxt zich te goed te doen aan het sappige groene gras wat nat is geworden door de regen. Hij/zij lijkt zich niets aan te trekken van alle aandacht die hij krijgt van de omstaande auto's en campers. Relaxte beer, betonnen railing, wij in de camper.. dat zit wel goed. We kijken onze ogen uit, een echte beer in het wild op geen 20 meter afstand, hiervoor zijn we naar Canada gekomen! We filmen en maken foto's, we krijgen er geen genoeg van. Het wordt steeds drukker met aansluitend verkeer die de beer ook hebben opgemerkt. Na voldoende film- en fotomateriaal rijden we voldaan weer verder. Deze vakantie wordt steeds beter!

De rest van de rit verliep soepel en om 17.00 uur reden we Osoyoos binnen en hebben we onze campground gevonden die we van te voren al hadden uitgekozen. Deze heet Nk'Mip Campground, en ligt in een indianen reservaat. Hoe zegt u? Ja, dat is Indiaans... we weten ook niet hoe je dat uitspreekt :-). We hebben deze camping gekozen omdat hier dichtbij een indianencentrum ligt dat we graag willen gaan bekijken. Dit staat voor morgenochtend op de planning.

Bij het aanmelden werden we geholpen door een Indianse jonge vrouw met hele mooie oorbellen met veertjes eraan. We mochten zelf onze plek uitkiezen. Dat laten we ons geen tweede keer zeggen. Na een rondje gereden te hebben, besloten op een lekker rustig plekje aan het meer te gaan staan. Het is bewolkt en regent, dus we hebben niet zo'n mooi uitzicht van de bergen. Tijdens het aansluiten van de hook-up werden we aardig geholpen door een Indiaanse meneer, oftewel First Nation meneer.

Op het prairie-achtige terrein zien en horen we verschillende vogeltjes. We zien o.a. weer een woodpecker (specht) en mooie vogeltjes met een zwart pluimpje op hun hoofd. We moeten nog even opzoeken hoe deze heten.

Onze buiken rommelen van de lange tocht. Ik heb voor de eerste keer gekookt in de camper. Op het menu stond: pittige kalkoenworstjes, aardappelsalade en komkommer/tomaat salade. Het gaat best goed en het smaakte heerlijk!

Hierna werk ik nog even de blog bij en dan valt de schemering alweer. Wat gaat zo'n dag toch snel.... tot de volgende post!

1. Astrid:
    30 mei 2013
    Wat een mooi reis. Hoelang blijven jullie?geniet van elkaar ,de mooie omgeving . Hier wil de zomer maar niet komen.veel plezier. G r Astrid
  2. Paula:
    30 mei 2013
    Super cool! Wat een ervaringen tnt al. Jennifer, zo gaat die adrenaline niet zakken he?! In vliegtuig assisteren, brandoefening, het lijkt de afdeling wel, alleen hebben we hier geen beren:). Toch wel knap dat je op je vakantie nog zo JCI proof bezig bent:)
  3. Monique:
    1 juni 2013
    Wat supergaaf dat jullie een beer hebben gespot. Ben benieuwd wat voor avonturen jullie nog meer mee gaan maken.

Grtjes
    Monique