Grizzly!!

7 juni 2013 - Valemount, Canada

Vanochtend ging de wekker om 7.00 uur, maar we konden er allebei niet uitkomen. We hebben heerlijk 'uitgeslapen' tot 8.00 uur. Hierna heb ik nog een tweede poging gewaagd om pancake's te maken. Dit keer met een anti-aanbak-laag-pannetje die we al een paar dagen geleden gekocht hadden bij de Safeways. Dit ging stukken beter en we hebben lekker ontbeten met pancake's! Het begint al goed. Hierna hebben we een korte ochtendwandeling naar het douchegebouw moeten maken, wat aan de andere kant van het terrein ligt. En wie komen we wéér tegen aan het einde van de weg; de Engelse buurman van campground Lake Louise en Lake Peyto! Wat een toeval! Hij moest er ook hartelijk om lachen. We hebben weer even bijgekletst en hem een goede dag toegewenst. Tot de volgende keer :-). Daarna hebben we heerlijk gedoucht en weer teruggewandeld naar de RV. De eerste wandeling voor vandaag zit er alweer op. We hadden deze camping voor twee dagen geboekt en betaald omdat we nog niet zeker wisten of we iets anders konden vinden. Maar we zijn het er unaniem over eens dat we desperate elektriciteit nodig hebben, dus checken we netjes vóór 11.00 uur uit en krijgen een refund van de al betaalde aanstaande overnachting. We hebben voor de zekerheid nog even gevraagd of er nu nog steeds geen hook-up beschikbaar was, maar helaas, dus dan maar een andere camping zoeken. Als we van de campground afrijden ziet Nicola opeens een ‘Elk’ staan. Het is een jong mannetje zonder gewei, maar is al groot en gespierd. Wat een mooi beest. Snel even wat gefilmd en een foto’s gemaakt.

We hoeven dit keer niets te ontkoppelen, want we hadden géén hook-up :-(. Het regent ondertussen best hard en het ziet er grijs en bewolkt uit. We rijden dan het centrum van Jasper in om bij het visitor centre de dichtstbijzijnde campground te vragen met elektriciteitsaansluiting. Jasper is een klein gezellig stadje met veel restaurantjes en souvenirwinkeltjes. Eerst stoppen we bij een winkeltje dat ook internet aanbiedt, hier kunnen we dan eindelijk de afgelopen twee dagen weer even posten. Ook hier kopen we weer een souvenirtje. Daarna lopen we verder en vinden het visitor centre gemakkelijk. We worden weer vriendelijk geholpen door een meneer. Hij weet ons meteen te vertellen dat er géén andere campground in Jasper open is met een elektriciteitsaansluiting. De dichtstbijzijnde is campground Lake Louise. Dat meen je niet! Daar komen we nèt vandaan. Dan maar een die wat verder op onze route ligt. Dat wordt dan het plaatsje Valemount verteld de meneer van het visitor centre. We krijgen een mooie campinggids van Britisch Comlumbia mee. Het advies is om er hier een uit te zoeken en meteen te reserveren omdat het weekend is. Dat laten we ons geen tweede keer zeggen en gaan er meteen een uitzoeken. Ons oog valt meteen op een campground met volledige hook-up èn gratis WIFI, dat is wat we nodig hebben! We hadden graag nog een dag in Jasper willen blijven maar de faciliteiten laten het helaas niet toe. Nicola belt en heeft gereserveerd voor twee dagen in Valemount. Zo dat is geregeld. Nu eerst even wat eten. We besluiten om bij een gezellig uitziende diner te gaan lunchen. Dat hadden we namelijk alleen nog maar in de camper gedaan en het werd eens tijd om dat buiten de deur te gaan doen. We zien de menukaart en onze ogen vallen op de hamburgers. Mmmm daar hebben we wel zin in. Doe maar een Cheeseburger en een Canadian burger (met bacon en cheddar cheese) voor Nicola, met fries natuurlijk :-). Geen mayo maar met ketchup, want zo doen ze dat hier. Het was een bord vol, meteen genoeg voor lunch en avondeten zeg maar.  Het smaakte goed en we zaten lekker binnen want het regende toch.

We wilde graag nog wat informatie over het raften in de omgeving. Aangezien we vanaf vanavond in Valemount zullen verblijven, willen we weten of je daar ook kan raften? Dus weer even terug naar het visitor centre. Daar werden we enthousiast geholpen door een aardige mevrouw, die ons meteen door verwees naar een collega die helemaal into raften is. Hij adviseerde ons om langs het kantoor van Maligne – Jasper’s Best Rafting langs te gaan, wat dichtbij is. We vragen ook meteen even welke kant Maligne Lake op is, dat willen graag nog even zien voordat we vertrekken. De aardige mevrouw geeft ons een mooie kaart mee waar duidelijk opstaat waar het is en hoeveel kilometer het rijden is. Het zijn in totaal drie stops; Maligne Canyon (11,5 km vanaf Jasper), Medicine Lake (27 km) en Maligne Lake (48 km). Dit moet dus te rijden zijn in ongeveer een uur tijd. Voordat we gaan schrijft de mevrouw nog snel even de naam van een restaurant; ‘Caribou Grill’ op de kaart, als tip voor in Valemount. Ze is duidelijk helemaal enthousiast voor ons :-). We lopen eerst naar het kantoor om het raften van morgen te reserveren, zo dat is ook geregeld. We hebben de ‘Fraser River Sightseeing Float’ gekozen, omdat Nicola een beetje een trauma heeft opgelopen van zijn vorige raft-ervaring bij Dutch Water Dreams in Nederland. Dus nu maar even rustig aan, een beetje ‘floaten’. Dit is een tour waar ook kinderen en ouderen aan mee kunnen doen, dus we verwachten dan ook geen adrenaline-kick.

We lopen weer naar de RV en gaan richting Maligne Lake. Onderweg komen we nog een kleine supermarket tegen, waar we hoognodig even wat water hebben ingeslagen. Je kunt hier namelijk niet uit de kraan drinken, en al helemaal niet in een RV. Weer op de weg, zien we nog twee herten langs het spoor staan. Het is duidelijk dat Jasper echt een herten-stad is! Maligne Lake word duidelijk aangegeven op de borden. We besluiten om eerst naar de bovenste stop te rijden; Maligne Lake, omdat we niet weten hoe we uit komen met de tijd en dit in ieder geval willen zien. Het is namelijk alweer 15.30 uur en we moeten ook rekening houden dat we nog 1,5 uur naar Valemount moeten rijden. Het uitzicht is weer geweldig en de zon breekt ook nog eens door! Opeens staan er weer een paar auto’s stil langs de weg, dus Nicola gaat ondertussen als een automatische piloot er al achter aan sluiten. Is het een beer? Het is een Elk met een gigantisch gewei. Dit is een volwassen mannetje, erg indrukwekkend. We zien tegelijkertijd een paar meter verder ook nog een zwarte beer! Wat een geweldig gezicht! We filmen en fotograferen erop los, hopelijk werken de accu’s nog even mee, het zou wel erg zonde zijn als we dit niet konden vastleggen. Gelukkig doet alles het nog en kunnen we dit met jullie delen! We rijden hierna weer verder. Nicola wil toch alvast even stoppen bij Medicine Lake. Het is een mooi uitgestrekt meer met een mooie heldere blauwachtige kleur. Dit overtreft Lake Peyto niet hoor! Nicola spot in de verte een Bald Eagle op een nest. Met onze super-zoom-functie kunnen we het een beetje in beeld krijgen. Hierna gaan we naar de top: Maligne Lake. Dit is het grootste meer van de drie, zo’n 22 km lang! We kunnen natuurlijk maar een fractie hiervan zien. Het is een groot meer waar een paar bootjes en kano’s te zien zijn. Het is erg rustig, maar we worden belaagd door de muggen hier! We lopen snel door en maken een paar foto’s en filmopnames. Nu weer terug naar beneden. Nu stoppen we bij Maligne Canyon, een verrassend mooie korte trail van een kleine 20 minuten inclusief stops.

We stellen de Garmin in op Valemount. Als we nog geen 5 minuten op highway 16 rijden zien we een auto langs te kant van de weg staan en iets bruins op het gras staan, weer een Elk?! Nee het was een grizzly beer!!! Dat is ook erg zeldzaam, er zijn namelijk veel meer zwarte beren dan grizzly beren, en deze zijn ook nog eens een stuk schuwer. We kijken vol verwondering naar dit machtige dier en leggen dit natuurlijk meteen vast, wat een geluk dat de apparatuur nog werkt! (de videocam knipperde al 10 minuten op low battery…) De beer lijkt al die aandacht niet erg leuk te vinden en loopt een beetje geagiteerd verder. Oké, we laten je al met rust. Dus weer verder, FYI staat de berenteller inmiddels op 16 waarvan dus 1 Grizzly! Het begint weer te regenen. We rijden rustig verder en genieten weer van het mooie uitzicht. We zijn onderweg van Alberta naar BC, en we komen ook nog door Provincial Park Mount Robson. Onder gewaardeerd en onder ontwikkeld in tourisme duurt het ook niet lang voor we er langs zijn gereden. Prachtige bergtop met sneeuw, de hoogste berg van de Canadese Rockies. Misschien gaan we morgen nog terug langs het Visitors Centre voor wat hiking trails. Als we BC binnen rijden zien we een klein bordje: Adjust watch, entering Pasific Time. Uurtje gewonnen dus? Niet 19:00 uur, maar 18:00 uur, WHOOHOO!! We rijden verder, en inmiddels al op highway 5 en hier ergens moet de campground zijn. Opeens verschijnt er een mooie regenboog, ik probeer hem vast te leggen, maar dat is erg moeilijk. Op bijna hetzelfde moment komen we langs een bordje waar onze campground op staat aangegeven. We slaan af en stoppen even aan het begin om een foto te maken van de mooie regenboog. Heel toevallig buigt deze heel mooi om het bord van de campground heen, it was meant to be. We rijden verder en melden ons bij de office. We worden geholpen door een aardige oudere vrouw en krijgen nog eens 10% korting als we onze campingpas laten zien :-).  Het is een rustige campground, een vlakte met een paar pas geplante boompjes. Qua sfeer niet heel gezellig, maar dat maken de faciliteiten en de locatie weer goed. We sluiten de hook-up weer aan (heel fijn!) en maken het ons gemakkelijk. We zitten nog redelijk vol van de stevige lunch, dus besluiten we de magnetron Mac’n Cheese uit te gaan proberen. Dit is geen daverend succes, maar ik wilde het graag eens proeven aangezien je het vaak hoort op Amerikaanse televisie :-). No worries we hebben nog genoeg andere dingen om de avond mee door te komen: oreo’s, magnetron popcorn en chipies :-).

Ik werk even de blog bij en Nicola vermaakt zich met de PS Vita. Als we naar een mooie zonsondergang kijken is het wel weer mooi geweest voor vandaag.

Groetjes Jennifer & Nicola.