Chatuchak Weekend Market

7 september 2014 - Bangkok, Thailand

Hoppa, 07:30 uur en we zitten aan het ontbijt. We hebben lekker geslapen in onze hotelkamer, het bed was voortreffelijk. Hoewel ons ritme nog niet helemaal aangepast is (beiden werden we rond 04:00 uur wakker) hebben we een goede nachtrust gehad. De reden dat we zo vroeg aan het ontbijt zitten is omdat we vandaag naar Chatuchuk Weekend Market gaan. De weekend markt is de grootste markt van Bangkok waar je van alles kan kopen, van kleding tot hondjes en katjes. Dat laatste, ja inderdaad "aaahh". Maarja, er zijn ergere dingen (ze zagen er verzorgd uit, sommige hadden zelfs kleertjes aan ;-)).

Op aanraden van Mister Green Wood Travel himself (aan wie we gister de dropjes en stroopwafels hebben gegeven, dat heeft Jen gelezen op zijn FB-pagina - punten gescoord) hebben we public transportation gebruikt om naar de markt te komen. Een taxi boot, en een trein (die ze hier Skytrain noemen). Op zich zag het er allemaal veelbelovend uit, de opstapplaats van de boot hadden we zo gevonden. Eenmaal aan boord werd ons geld aangenomen door personeel, die naast de boot over een strook heen liep die net breder was dan je eigen voet. Je moet jezelf indenken, een lange speedboot, met over de hele lengte een dak van canvas-achtig materiaal, en het personeel houd zich vast aan touwen en stangen zodat ze niet in het 'schone' water vallen (het rook naar rotte eieren). Zouden ze gevarengeld krijgen hier? Voor 10 Baht p.p. kunnen we 2 haltes verder. Maarja, hoe weet je waar de haltes zijn… wordt er omgeroepen? Moet je het zelf aangeven? F*ck it… let's go with the flow. We zien wel waar het schip strand. Op één halte na goed gegokt… ohwell, we zitten in vakantiemodus dus we zoeken eerst even rustig uit waar we precies zitten, en besluiten dan een taxi te nemen naar het Skytrain station waar we moeten zijn. Gelukkig maar een taxi, als we het hadden moeten lopen, waren we een half uurtje zoet geweest, nu slechts 5 minuutjes en 40 Baht later.
Skytrain werkt ook prima, kaartje kopen aan het loket… uiteraard zeggen waar je heen wil (dat helpt), de vriendelijke bediende wijst je de weg naar het juiste perron en je kan je weg vervolgen. Het is echt te makkelijk gewoon.. vergelijkbaar met de Skytrain in Vancouver, alleen dan is alles in het Thais! Eenmaal bij de eindhalte, waar de weekend markt is, lopen we met de meute mee. Bijna iedereen die hier uitstapt gaat er naar toe. Het is nog vroeg, we zijn er om 09:30 uur al en de meeste kraampjes gaan net open, of zijn nog gesloten. Volgens Jennifer deed het haar denken aan de zwarte markt in Beverwijk, maar dan groter en meer Thais.

Even wat statistieken: het totale oppervlak van de markt is 5 hectare (5 voetbalvelden) het meeste is overdekt. Het staat bekend als de grootste markt ter wereld. 15.000 kraampjes, verdeeld in verschillende secties. Bijna 300.000 bezoekers per dag. Voor iets wat er allemaal houtje-touwtje uit ziet, is de organisatie retestrak. Er zijn verschillende entrees tot het gebied, men kan op de hoofdstraat ook met voertuigen komen, hoewel de meeste mensen gewoon lopen. Er loopt bewaking en politie rond, en je kan bij de ingangen een map krijgen van de markt waarop je alle secties kan doornemen. Op verschillende plekken zijn toiletten, eettentjes, kraampjes met kleding, souvenirs, diertjes, handwerken, kunstwerken, keukengerei, prularia etc. etc…. Je kijkt echt je ogen uit. De kenners weten dat ik geen reet geef om markten. Dit heeft me toch zeker wel 5 uur lang geboeid en we zijn echt de hele markt afgelopen. En ja, we hebben een keer gezegd: "volgens mij lopen we in rondjes".

Toen we eenmaal klaar waren met de markt was de temperatuur niet meer te doen, ik vermoed dat het ongeveer 30 tot 35 graden is geweest. Dat in combinatie met vermoeide benen en voeten, zorgen ervoor dat je er ook goed klaar mee bent. Skytrain terug naar het overstap punt, waar we weer op de boot zijn gestapt. Met de boot terug ging een stuk beter dan op de heen weg, hoewel er op enig moment nog wel een twijfel was. Die twijfel werd ons gelukkig ontnomen door een vriendelijke Belg, die mee stond te luisteren en besloot te helpen toen Jennifer zei: "ik begrijp er geen reet van". Eenmaal terug bij het hotel besloten we een frisse plons te nemen in het zwembad… als je lichaam zo langzaam aan het garen is, dan is een beetje verkoeling wel aangenaam op zo'n moment. Jennifer heeft een late check-out geregeld, dus we hebben de kamer nog tot 18:00 uur (dan is de pick-up van de taxi voor de night-train) dus tijd zat nog!

PLONS in een ondiep bad, een beetje zwemmen en chillen en daarna opdrogen in de zon. Goh, toch best lekker hoor, zo relaxen! Na het opdrogen is het tijd om ons klaar te maken voor vertrek. De koffers even inpakken/herpakken, en alle spulletjes bij elkaar rapen. Al snel hebben we alles en maken ons vertrek richting het treinstation. We zijn er dik een uur te vroeg, dus we hebben tijd voor een ice latte (ijskoude koffie met melk) en een paar broodjes. Dat smaakt weer lekker!! Als onze trein op het bord staat, lopen we richting de trein. Op het kaartje staat welke coupé, en welke plaats nummer we moeten hebben. Eenmaal bij de juiste coupé, vinden we onze weg langs een laag en extreem smal gangpad. Dus met enig wrik, duw en trekwerk lukt het ons om met koffers en al bij de plaatsen te komen. Net zo klein als 4 jaar geleden, maar nog steeds even knus, ons onderkomen voor de komende 12 uur, we zijn er klaar voor! Als we gesetteld zijn in onze coupé, komt er een super vrolijk en enthousiaste dame de bestelling opnemen van het avondeten. Vrouwtje: Sawadee kaaaaaaaaaaahhhhhhh!!! (=Hallo) OK, doe maar rustig.. bestelling opgenomen, weer dat vrouwtje: Kah poen Kaaaaaahhhhhhhhhhhh!! (=dank je wel) jaja, nu weten we het wel. Zoals ik al zei, enthousiast en heel aardig. We hebben ons helemaal kapot gelachen om haar luidruchtigheid :-). Na lekker gegeten te hebben en ons bed voor ons is opgemaakt, maken wij ons klaar om te gaan slapen. Toen we opeens een onuitgenodigde gast langs de muur zagen lopen…. een kakkerlak!! Jennifer vindt het maar een smerig beest! Ze springt meteen op het bed en durft niet meer te gaan slapen, ik kalmeer haar met: 'He komt allemaal wel goed, schatje'. Gelukkig hebben we hem hierna niet meer gezien, hij is vast naar de buren gelopen…

De laatste hand wordt gelegd aan deze blog, en we kijken uit naar morgen. In Surat Thani worden we opgehaald voor de Tree Tops Safari in het Nationaal Park Khao Sok. Dat is in de jungle, in van die huisjes die in de bomen zitten…. dat wordt weer leuk!

Tot de volgende post, Sawadee!